Rabu, 15 Februari 2012

Telur Tidak Subur

Bulan ni ayam White Leghorn aku bertelur banyak ada 4 betina bertelur, tapi semua telurnya tak subur. Sehari seekor bertelur 1biji. Jadi 4 ekor ibu, 1 hari 4 biji. Kumpul sampai 7 hari 28 biji. Masuk dalam Inkubator tunggu 5 hari suluh telurnya tak ada benih. Ceh! bulan ni je hari-hari aku makan nasi telur goreng. Pagi je hari-hari aku makan telur ½ masak. Pada hal ayam baka ni la yang aku harapkan nak biakkan banyak-banyak tapi apa boleh buat dah Qodo` & Qadar Allah nak buat cam na? Dah itu je Qadar Allah nak bagi Cuma ada 12 ekor je anak ayam White Leghorn dalam masa ni yang aku bela (menetas pada musim yang lepas). Cuba bayangkan kalau semua telur-telur ayam tu menjadi? Habis penuh ayam White Leghorn je la reban aku. Lagi pulak kalau banyak anak ayam White Leghorn banyak la aku kena beli dedak pemulanya (Gold Coin). Kan banyak duit nak pakai. Jadi Aku fikir-fikir balik adalah sebabnya Allah kurangkan telur yang menjadi. Kalau banyak-banyak pening juga aku nak manage anak ayam ni. Sebab aku bela bukan untuk Komersial saja suka-suka. Hobi. Sabar je la.

Tapi sabar tak semestinya dauduk diam. Kena usaha jugak. Jadi aku ada usaha nak kasi telur ayam subur pada cycle yang berikutnya. Tengok le video ni camna?


Ha ha bukan cam tu aku buat. aku tak de ilmu macam mana nak buat permanian berhadas untuk ayam. Ingat! jangan buat sesuatu tanpa ilmu. Allah larang! Sebenarnya video atas tu orang lain buat. Bukan aku he he he

Yang sebenarnya, Caranya aku ikat kaki ayam betina. Kemudian acah dia kat depan penjantan. Pastu campak kat Penjantan. Biarkan Penjantan tindih dan inject. Kaki betina kena ikat sebab tak bagi dia lari. Kang kalau jantan tak dapat kejar dah susahkan aku nak tangkap balik. Tengok le video bawah ni camna?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan